جای خالی تحقیق کیفی

یکی دیگر از نکاتی که در کنگره هم بدان اشاره کردم ، فقدان تحیقیات کیفی و ارائه آن در کنگره بود. علیرغم اینکه در رشته ای مانند آموزش بهداشت این روزها انجام کارهای تحقیقی به صورت کیفی جایگاه ویژه ای پیدا کرده است ولی هم در کنگره قبلی و هم در اینجا نمودی از آن پیدا نمی کنیم . از آنجا که تحقیق کیفی می تواند زمینه ساز بسیاری از تحقیقات دیگر شود بنابراین سرمایه گذاری بر روی انجام آن می تواند بسیار مهم تلقی شود. البته ضعف عمده در این مورد راباید در دانشگاهها و گروههای آموزشی جستجو کرد که هنوز با این مفهوم بخوبی آشنا نشد ه اند و از سوی دیگر همان عوام زدگی که گهگاه حتی در دانشگاه هم گریبان اعضای هیات علمی را می گیرد رخ می نماید که مگر بدون انجام تحقیق کم یو بدون عدد و رقم هم می توان سخنی صحیح و علمی زد؟!!!!
بنابراین به نظر می رسد ابتدا باید دوستان هیات علمی کمی بیش از گذشته بر روی این مفهوم کار کنند و سپس با هدایت دانشجویان به سمت کارهای کیفی موجبات عمیق تر شدن تحقیقات و پی بردن به زوایای ناشناخته نظرات و دیدگاههای مردم را فراهم ساخت. به هر صورت ممکن است با نظر سنجی و تحقیقات کمی بتوانیم افراد بیشتر ی را مطالعه کنیم ولی آنچه از آنان پرسیده ایم عمدتا" نظر آنان در مورد دیدگاههای ما بوده است و نه آنچه خود مایل به گفتن آن بوده اند. لیکن در تحقیق کیفی است که می توان به نظرات مردم به صورتی کامل تر و عمیق تر دست یافت... امید آنکه به زودی شاهد انجام هرچه بیشتر این گونه تحقیقات و ارائه آن در همایش بعدی باشیم....

0 Comments:

Post a Comment

<< Home