جرات ورزی

این بخش از نوشته ها ، برداشتی است از پمفلت بیست و پنجم اشاره ، از بسته های آموزش خانواده که توسط موسسه فرهنگی آموزشی اشاره زندگی به سر دبیری آقای حسن زارعیان تهیه می شود
جرات ورزی
توانایی در بیان افکار ، احساسات و عقاید خود به شکل مشتقیم ، صادقانه و متناسب ، به نحوی که به حقوق خود و دیگران لطمه ای نرسانیم
انواع رفتارهای جرات مندانه
رد جرات مندانه : زمانی که با درخواست های نادرست و نامعقول دیگران مواجه می شویم ، می توانیم با روش رد قاطعانه به در خواست آنان پاشخ منفی دهیم
مثال : اگر به میهمانی دعوت شدیم که اعضای شرکت مننده در آن را نمی شناسیم و نمی خواهیم در آن شرکت کنیم :متاسفم ، من در میهمانی که اعضای آن را نمی شناسم شرکت نمی کنم
در خواست جرات مندانه : وقتی نیازمند کمک هستیم
بیان جرات مندانه : برای بیان احساسات و افکار خود در تقدیر و تشکر
مثال : شما می توانستید بهتر به این موضوع بپردازید
از دعوت شما سپاسگزارم
غذایی که درست کرده اید ، فوق العاده خوش مزه است
هدف های جرات مندی
در این مهارت ، هدف تغییر خود ماست ، نه تغییر در دیگرات ، تا بتوانیم نیازها و احساسات و افکار خود را ابراز کنیمو از آسیب های احتمالی در امان باشیم
در بعضی مواقع ممکن است به هدفی که به خاطر آن به رفتار جران مندانه دست زده ایم ، نرسیم ، اما از این که توانسته ایم اصول رفتار جرات مندانه را اجرا کنیم ، نشاط و اعتماد به نفس در ما تقویت می شود
مثال هایی برای تفاوت رفتار جرات مندانه ، انفعالی ، پرخاشگرانه
· در صف خرید ایستاده ایم ، فردی می خواهد خودش را جلوی ما جا بزند و می گوید عجله دارد
پاسخ انفعالی :خیلی خوب
پاسخ پرخاشگرانه : به جهنم که عجله داری ، برو آخر صف
پاسخ جرات مندانه : متاسفم من هم عجله دارم

· یکی از آشنایان ما ماشین ما برای روز تعطیل امانت می خواهد
پاسخ انفعالی :من خودم بنامه هایی داشتم ، ولی باشه
پاسخ پرخاشگرانه :خیلی پر روییا!
پاسخ جرات مندانه :از قبل برای آخر هفته برنامه ریزی کرده ام ، خوشحال میشم هفته آینده بهتون قرض بدم ، به شرط اینکه زودتر خبر بدین
· یکی از اقوام قصد دارد شب به خانه ما بیاید اما ما آمادگی نداریم
پاسخ انفعالی :خودمون برنامه ریزی داشتیم ، ولی تشریف بیارین
پاسخ پرخاشگرانه :شما نمی تونین هر وقت دلتون خواسا پاشین بیاین خونه ما ، ما هم برای خودمون برنامه هایی داریم!
پاسخ جرات مندانه: امشب برای ما مناسب نیست ، اگه موافقید وقت دیگه ای را تعیین کنیم
نه مقدس
از جمله مواردی که ضروری است از کلمه نه به عنوان یک ناجی مقدس استفاده کنیم تا مورد هجوم آسیب ها و فشار ها قرار نگیریم
زمانی که از ما درخواست نامعقولی می شود
زمانی ناراحت و عصبانی هستیم
زمانی که کار پیشنهادی را کس دیگری می تواند به خوبی انجام دهد
زمانی که پیشنهاد دهنده به هویت و حریم شخصی ما قصد تجاور داشته باشد
زمانی که برخلاف علایق ، معیارها یا اعتقادات دینی و ارزشی ما چیزی را طلب می کند

زمانی که رفتار جرات مندانه توصیه نمی شود
زمانی که در موقعیت خطرناکی قرار داریم مثل وقتی که شاهد تصادف و درخواست کمک از طرف مجروحین هستیم
زمانی که طرف مقابل در شرایط روحی مناسبی نیست
زمانی که دیگران می خواهند با رفتارشان ما را تحریک کنند

مهارت های برای ابراز جرات مندی
نه گفنتن
نه حتما باید بروم منزل
تغییر دادن موضوع
دلیل آوردن
رفتن به خانه ای را که نمی شناسم ، دوست ندارم
دلیلی ندارد به جایی بروم که راضی نیستم
روحیه ام در اینجور میهمانی ها ضعیف می شود
ایجاد احساس شخصیت مهم تر در طرف مقابل
انتظار نداشتم این پیشنهاد زا به من بدی
من روی شما یه جور دیگه فکر می کردم
من شما را عاقل تر از این ها می دانستم
پافشاری در رد درخواست
گفتم که اهل رفت و آمد با غریبه ها نیستم
دیگه حرفش را هم نزن ، به هیچ وجه نمی آیم
ارائه پیشنهادات بهتر
بیا شما برویم منزل ما
نشان دادن سان بالای خانوادگی خود
در خانواده ما رسم نسیت که در اینجور میهمانی ها شرکت کنیم
اگه این موضوع را در خانواده ام مطرح کنم ، انها خیلی تعجب می کنن
بیان موضوع در قالب شوخی
من هنوز بچه ام ، بزرگ نشده ام
من شب ها زود خوابم می بره
دور شدن از موقعیت
ابراز همدلی

می دونم دلت می خواد باهات باشم اما متاسفم
پیدا کردن راه حل
موافقید جایی برویم که هر دو دوست داشته باشیم؟
معزرت خواهی
تشکر و قدردانی

ممنون ، لطف کردین که منو دعوت کردین اما من نمی آیم

مراکز پخش
موسسه اشاره زندگی :66465209 09123874402 انتشارات پیوند اولیا و مربیان :88958190

0 Comments:

Post a Comment

<< Home